قصیدہ کی تعریف
اردو ادب میں قصیدہ ایک اہم صنف رہا ہے اور تقریباً ہر شاعر نے قصیدہ گوئی کو اپنا صنف مانا ہے۔اگر قصیدہ کے بارے میں مذید جاننے کی کوشش کرے تو قصیدہ پہلے عربی پھر فارسی ادب کا صنف رہا ہے جو سفر کرکے کرکے اردو ادب تک پہنچی“ ﻟﻔﻆ ﻗﺼﯿﺪﮦ ﻋﺮﺑﯽ ﻟﻔﻆ ﻗﺼﺪ ﺳﮯ ﺑﻨﺎ ﮨﮯ ﺍﺱ ﮐﮯ ﻟﻐﻮﯼ ﻣﻌﻨﯽ ﻗﺼﺪ ( ﺍﺭﺍﺩﮦ ) ﮐﺮﻧﮯ ﮐﮯ ﮨﯿﮟ۔ ﮔﻮﯾﺎ ﻗﺼﯿﺪﮮ ﻣﯿﮟ ﺷﺎﻋﺮ ﮐﺴﯽ ﺧﺎﺹ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﭘﺮ ﺍﻇﮩﺎﺭ ﺧﯿﺎﻝ ﮐﺮﻧﮯ ﮐﺎ ﻗﺼﺪ ﮐﺮﺗﺎ ﮨﮯ ﺍﺱ ﮐﮯ ﺩﻭﺳﺮﮮ ﻣﻌﺎﻧﯽ ﻣﻐﺰ ﮐﮯ ﮨﯿﮟ ﯾﻌﻨﯽ ﻗﺼﯿﺪﮦ ﺍﭘﻨﮯ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﻭ ﻣﻔﺎﮨﯿﻢ ﮐﮯ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺳﮯ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺻﻨﺎﻑ ِ ﺷﻌﺮ ﮐﮯ ﻣﻘﺎﺑﻠﮯ ﻣﯿﮟ ﻭﮨﯽ ﻧﻤﺎﯾﺎﮞ ﺍﻭﺭ ﺍﻣﺘﯿﺎﺯﯼ ﺣﯿﺜﯿﺖ ﺭﮐﮭﺘﺎ ﮨﮯ ﺟﻮ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺟﺴﻢ ﻭ ﺍﻋﻀﺎﺀﻣﯿﮟ ﻣﻐﺰ ﮐﻮ ﺣﺎﺻﻞ ﮨﻮﺗﯽ ﮨﮯ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﻣﯿﮟ ﻗﺼﯿﺪﮮ ﮐﻮ ﭼﺎﻣﮧ ﺑﮭﯽ ﮐﮩﺘﮯ ﮨﯿﮟ ” ۔
ﺍﺭﺩﻭ ﺍﺩﺏ ﻣﯿﮟ ﻗﺼﯿﺪﮦ ﻓﺎﺭﺳﯽ (farsi) ﺳﮯ ﺩﺍﺧﻞ ﮨﻮﺋﮯ۔ ﺍﺭﺩﻭ ﻣﯿﮟ ﻣﯿﺮﺯﺍ ﺭﻓﯿﻊ ﺳﻮﺩﺍ ﺍﻭﺭ ﺍﺑﺮﺍﮨﯿﻢ ﺫﻭﻕ ﺟﯿﺴﮯ ﺷﻌﺮﺍ ﻧﮯ ﻗﺼﯿﺪﮮ ﮐﯽ ﺻﻨﻒ ﮐﻮ ﺍﻋﻠﯽ ﻣﻘﺎﻡ ﺗﮏ ﭘﮩﻨﭽﺎﯾﺎ۔ ﻗﺼﯿﺪﮦ ﮨﯿﺌﺖ ﮐﮯ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺳﮯ
ﻏﺰﻝ ﺳﮯ ﻣﻠﺘﺎ ﮨﮯ ﺑﺤﺮ ﺷﺮﻭﻉ ﺳﮯ ﺁﺧﺮ ﺗﮏ ﺍﯾﮏ ﮨﯽ ﮨﻮﺗﯽ ﮨﮯ ﭘﮩﻠﮯ ﺷﻌﺮ ﮐﮯ ﺩﻭﻧﻮﮞ ﻣﺼﺮﻋﮯ ﺍﻭﺭ ﺑﺎﻗﯽ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﮐﮯ ﺁﺧﺮﯼ ﻣﺼﺮﻋﮯ ﮨﻢ ﻗﺎﻓﯿﮧ ﻭ ﮨﻢ ﺭﺩﯾﻒ ﮨﻮﺗﮯ ﮨﯿﮟ۔ ﻣﮕﺮ ﻗﺼﯿﺪﮮ ﻣﯿﮟ ﺭﺩﯾﻒ ﻻﺯﻣﯽ ﻧﮩﯿﮟ ﮨﮯ۔ ﻗﺼﯿﺪﮮ ﮐﺎ ﺁﻏﺎﺯ ﻣﻄﻠﻊ ﺳﮯ ﮨﻮﺗﺎ ﮨﮯ۔ ﺑﻌﺾ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﺩﺭﻣﯿﺎﻥ ﻣﯿﮟ ﺑﮭﯽ ﻣﻄﻠﻌﮯ ﻻﺋﮯ ﺟﺎﺗﮯ ﮨﯿﮟ ﺍﯾﮏ ﻗﺼﯿﺪﮮ ﻣﯿﮟ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﮐﯽ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﮐﻢ ﺳﮯ ﮐﻢ ﭘﺎﻧﭻ ﮨﮯ ﺯﯾﺎﺩﮦ ﺳﮯ ﺯﯾﺎﺩﮦ ﮐﯽ ﮐﻮﺋﯽ ﺣﺪ ﻣﻘﺮﺭ ﻧﮩﯿﮟ۔ ﺍُﺭﺩﻭ ﺍﻭﺭ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﻣﯿﮟ ﮐﺌﯽ ﮐﺌﯽ ﺳﻮ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﮐﮯ ﻗﺼﯿﺪﮮ ﺑﮭﯽ ﻣﻠﺘﮯ ﮨﯿﮟ۔
قصیدے کےﺍﺟﺰﺍﺀ چار ہیں
پہلا ﺗﺸﺒﯿﺐ ہے
ﻗﺼﯿﺪﮮ ﮐﺎ ﭘﮩﻼ ﺣﺼﮧ ﺗﺸﺒﯿﺐ ﮐﮩﻼﺗﺎ ﮨﮯ۔ ﺍﺱ ﻣﯿﮟ ﺷﺎﻋﺮ ﻋﺸﻖ ﻭ ﻋﺎﺷﻘﯽ ﮐﯽ ﺑﺎﺗﯿﮟ، ﺷﺒﺎﺏ ﺟﻮﺍﻧﯽ ﮐﮯ ﻗﺼﮯ ﺍﻭﺭ ﻓﻀﺎ ﮐﯽ ﺭﻧﮕﯿﻨﯽ ﮐﺎ ﺣﺎﻝ ﺑﯿﺎﻥ ﮐﺮﺗﺎ ﮨﮯ۔
دوسرا ﮔﺮﯾﺰ ہے
ﺗﺸﺒﯿﺐ ﮐﮯ ﺑﻌﺪ ﻗﺼﯿﺪﮮ ﻣﯿﮟ ﮔﺮﯾﺰ ﮐﯽ ﻣﻨﺰﻝ ﺁﺗﯽ ﮨﮯ ﮔﺮﯾﺰ ﮐﯽ ﯾﮧ ﺧﻮﺑﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﯼ ﮔﺌﯽ ﮨﮯ ﮐﮧ ﺗﺸﺒﯿﺐ ﮐﮯ ﺑﻌﺪ ﻣﻤﺪﻭﺡ ﮐﺎ ﺫﮐﺮ ﻧﮩﺎﯾﺖ ﮨﯽ ﻓﻄﺮﯼ ﺍﻭﺭ ﻣﻮﺯﻭﮞ ﻃﺮﯾﻘﮯ ﺳﮯ ﮐﯿﺎ ﺟﺎﺋﮯ ﯾﻌﻨﯽ ﺑﯿﺎﻥ ﻣﯿﮟ ﺍﯾﮏ ﻓﻄﺮﯼ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ، ﺗﺴﻠﺴﻞ ﺍﻭﺭ ﺭﺑﻂ ﻗﺎﺋﻢ ﺭﮨﮯ۔
تیسرا ﻣﺪح ہے
ﻗﺼﯿﺪﮮ ﮐﺎ ﺳﺐ ﺳﮯ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺟﺰ ﻣﺪﺡ ﺳﺮﺍﺋﯽ ﮨﮯ۔ ﺍﻭﺭ ﺍﺳﯽ ﭘﺮ ﻗﺼﯿﺪﮮ ﮐﯽ ﺑﻨﯿﺎ ﺩ ﮨﻮﺗﯽ ﮨﮯ۔ ﻋﺮﺑﯽ ﻗﺼﺎﺋﺪ ﻣﯿﮟ ﻣﺪﺡ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺍﻭﺭ ﻭﺍﻗﻌﯿﺖ ﺳﮯ ﺑﮭﺮ ﭘﻮﺭ ﮨﻮﺗﯽ ﺗﮭﯽ۔ ﯾﮩﯽ ﻭﺟﮧ ﮨﮯ ﮐﮧ ﺟﺐ ﺍﯾﮏ ﻋﺮﺏ ﺷﺎﻋﺮ ﮐﻮ ﮐﺴﯽ ﻧﮯ ﺍﭘﻨﯽ ﻣﺪﺡ ﭘﺮ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﮐﯿﺎ ﺗﻮ ﺍﺱ ﻧﮯ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﯾﺎ ﮐﮧ ” ﺗﻢ ﮐﭽﮫ ﮐﺮﮐﮯ ﺩﮐﮭﺎﺋﻮ ﺗﻮ ﻣﯿﮟ ﺗﻤﮩﺎﺭﯼ ﻣﺪﺡ ﮐﺮﻭﮞ۔ “ ﻣﮕﺮ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﺍﻭﺭ ﺍﺭﺩﻭ ﻣﯿﮟ ﻣﺪﺡ ﮐﺎ ﻣﻌﯿﺎﺭ ﺧﯿﺎﻝ ﺁﻓﺮﯾﻨﯽ ﺍﻭﺭ ﻣﺒﺎﻟﻐﮧ ﮨﻮﺗﺎ ﮨﮯ۔ ﯾﮩﺎﮞ ﻣﻤﺪﻭﺡ ﮐﯽ ﺫﺍﺕ ﻣﯿﮟ ﻣﺜﺎﻟﯽ ﺧﺼﻮﺻﯿﺎﺕ ﻓﺮﺽ ﮐﺮﮐﮯ ﺑﯿﺎﻥ ﮐﯽ ﺟﺎﺗﯽ ﮨﯿﮟ۔ ﻗﺼﯿﺪﻭﮞ ﻣﯿﮟ ﻣﺪﺡ ﮐﺎ ﺣﺼﮧ ﺍﮐﺜﺮ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﻣﻀﺎﻣﯿﻦ ﮐﯽ ﻭﺟﮧ ﺳﮯ ﺑﮯ ﻟﻄﻒ ﮨﻮ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ۔
چوتھا ﺩﻋﺎﺋﯿﮧ ہے
ﻗﺼﯿﺪﮮ ﮐﺎ ﺁﺧﺮﯼ ﺣﺼﮧ ﺩُﻋﺎﺋﯿﮧ ﮨﻮﺗﺎ ﮨﮯ ﺍﺱ ﻣﯿﮟ ﻣﻤﺪﻭﺡ ﮐﻮ ﺑﻠﻨﺪ ﺍﻗﺒﺎﻝ ﺍﻭﺭ ﺩﺭﺍﺯﯼ ﻋﻤﺮ ﮐﯽ ﺩﻋﺎ ﺩﯼ ﺟﺎﺗﯽ ﮨﮯ۔ ﺑﻌﺾ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﺷﺎﻋﺮ ﺍﭘﻨﯽ ﺍﭼﮭﯽ ﯾﺎ ﺑﺮﯼ ﺣﺎﻟﺖ ﻇﺎﮨﺮ ﮐﺮﺗﺎ ﮨﮯ۔ ﺩﻋﺎ ﮐﮯ ﺫﺭﯾﻌﮯ ﻗﺼﯿﺪﮦ ﮔﻮ ﺍﭘﻨﺎ ﺻﻼ ﺑﮭﯽ ﻃﻠﺐ ﮐﺮﺗﺎ ﮨﮯ۔ ﺩﻋﺎ ﻗﺼﯿﺪﮮ ﻣﯿﮟ ﻧﺎﺯﮎ ﻣﻘﺎﻡ ﮨﮯ ﺍﻭﺭ ﻗﺼﯿﺪﮮ ﮐﯽ ﮐﺎﻣﯿﺎﺑﯽ ﮐﺎ ﺍﻧﺤﺼﺎﺭ ﺯﯾﺎﺩﮦ ﺗﺮ ﺩﻋﺎ ﭘﺮ ﮨﯽ ﮨﻮﺗﺎ ﮨﮯ ﺍﻭﺭ ﻗﺼﯿﺪﮮ ﮐﮯ ﻣﻘﻄﻊ ﻣﯿﮟ ﺷﺎﻋﺮ ﺍﭘﻨﺎ ﺗﺨﻠﺺ ﻻﺗﺎ ﮨﮯ۔